21. lokakuuta 2012

Osa 6. Kaupungin toimivuudesta

Kaupungin peruspalvelujen tulisi olla lähellä ihmistä.  Jokaisessa kaupunginosassa tulisi olla väestöpohjaan perustuvat kaupungin peruspalvelut, kuten päiväkodit, peruskoulut, nuorisotila, terveysasemia kevyempi terveyspiste lapsille, nuorille ja vanhuksille, vanhusten ja vammaisten päivätoimintaa, jalkautuvan sosiaalityön piste sekä liikunta- ja harrastetilat lapsille, nuorille ja vanhuksille. Lähellä olevat elinkaaripalvelut tuottaisivat yhteisöllisyyttä ja vähentäisivät kaupunkilaisten sukkuloimista alueilta toisille.

Jokaisessa kaupunginosassa tulisi olla asuntojen lisäksi myös työpaikkoja ja kohtuullisen hintaisia yritystiloja. Kaupunkisuunnittelua tulisi kehittää niin, että mahdollistetaan pienyritysten kehittyminen esimerkiksi kaupungin omien yritystilojen/ -hautomojen avulla. Keskusta-alueen ulkopuolella olevia kaupunginosia tulisi kehittää elämänkeskuksiksi, ei nukkumalähiöiksi.

Asuntoalueilla pitäisi olla erilaisia asumismuotoja sopivassa keskinäisessä suhteessa. Erilaisten omitusasunto- ja asumisoikeusasuntojen sekä ns. kovan rahan vuokra-asuntojen lisäksi tarvitaan edullisia vuokra-asuntoja eriarvoisuuden tasaamiseksi kaupungin sisällä. Kaupungin ei pidä keskittää omia vuokra-asuntojaan vaan perustaa niitä tasaisesti kaupungin eri alueille.

Kaupunkilaisilla tulisi olla eri asuntoalueilla mahdollisuus päästä kävellen hyvin hoidettuun luontoon tai puistomaisemaan liikkumaan ja virkistäytymään. Helpot liikkumismahdollisuudet, kävely- ja pyöräilyreitit kannustavat kävelemään, juoksemaan ja pyöräilemään ja siten itsestään ja kunnostaan huolehtimiseen. Alueilla on suuri merkitys hyvinvoinnin kannalta.

Kaupunkia ei pidä rakentaa niin tiiviiksi kuin sitä nyt ollaan rakentamassa. Suomi on pinta-alaltaan suuri maa ja sitä tulisi hyödyntää maankäytön suunnittelussa.

Julkinen liikenne ei palvele riittävän hyvin raitiovaunuverkoston ulkopuolella. Raideliikennettä tulee kehittää edelleen. Poikittaisliikenne ei toimi riittävästi ja myös sitä on kehitettävä. Poikittaisliikenteen pysäkkejä tulisi kehittää turvallisemmiksi, jotta niihin voi nykyistä paremmin jättää polkupyörän tai auton.h

Kaupungin toimivuudessa on paljon kehitettävää. Helsinkiä ei voi kehittää yksin, vaan tiivistä yhteistyötä on tehtävä rajanaapureiden kanssa.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti